fredag 26. juni 2009

Om å gifte seg mens man er ung

Jeg giftet meg som 19 åring, og dette reagerer mange på. Ofte får jeg kommentarer som: "Du er jo gal", eller "kondolerer".


Men hva er egentlig for ungt? Hva som er ungt er så utrolig individuelt. Enkelte blir aldri klare for å gifte seg, mens kanskje andre føler det er rett å gifte seg som 18- åringer.

Jeg tror at etterhvert som man blir eldre blir man vant til å få det på sin egen måte, mens hvis man enda er ung er man mer fleksibel. F.eks så tror jeg at jo eldre man blir jo strengere blir man på hvordan huset skal se ut, hvordan klærne skal brettes, hvilke rekkefølge bøkene skal stå i bokhyllen, hvordan koppene skal vaskes, osv.
Når man gifter seg ung, er det lettere å bygge et felleskap tidlig, fordi man sammen kan forme tilværelsen.

Uansett når man gifter seg, så har man aldri noen garantier for hvordan det ender.


Når er den rette alderen å gifte seg? - «Ingen alder er riktig. Du må være idiot for å gifte deg.» (Fredrik, 6 år)

1 kommentar:

  1. Æ og møte den der holdninga ja - 22år og gift?! D va tidlig.

    Helt enig med dæ, koffer vent t du e 43år? Da bli jo itj bryllupsbildan nå fin engang:P Dessuten skjønne æ itj koffer folk ikke tørs å gift sæ. Dæm tørs liksom ikke å "ta sjansen" sia "all skille sæ", men med den tankegangen hadd æ itj torsa å vært i et forhold heller æ. Man ska jo liksom ha trua på at forholdet og ekteskapet ska var. Æ hadd ikke orka å bodd sammen med nånn hvis æ hadd tenkt at sjansen for å hold i lag va liten.

    Så d så:) Snakkes i helga! Og neste helg;) Gunn Tove

    SvarSlett